کدام رئيس جمهور ؟





چه ويژگي هايي را براي يک انتخاب شايسته بايد مد نظر داشت ؟ و مشخصات رئيس جمهور مناسب و مطلوب چيست ؟ مسلماً رهنمودهاي بزرگاني چون امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي ) مي تواند به خوبي ، راهگشاي امت حماسه آفرين ايران باشد . به همين منظور بر آن شديم تا در ميان فرمايشات اين دو بزرگوار ، شاخصه هاي يک انتخاب درست و شايسته را به دست آوريم .
ديدگاه هاي امام راحل (ره) در مورد ويژگي هاي رئيس جمهور منتخب :
کسي که از همه معتقدتر به اسلام ، سوابق خوب ، پيوسته به هيچ طرفي نه شرقي و نه غربي باشد . نه غرب زده باشد نه شرق زده ، مسلمان باشد ، پيرو احکام اسلام باشد ، ملي باشد ، دلسوز به ملت باشد ، خدمتگزار به ملت باشد ، سوابقش خوب باشد ، در رژيم سابق هيچ گاه وارد نشده باشد و با اجانب پيوند نداشته باشد . از خودتان باشد و براي خودتان .
( صحيفه ي نور ، ج 11 ، ص 484)
...شخصي است که تعهد به اسلام دارد ، اعتقاد به قوانين اسلام دارد ، در مقابل قانون اساسي خاضع است ، و به اصل صد و دهم که ظاهراً راجع به ولايت فقيه است ، معتقد و وفادار است ... ( صحيفه ي نور ، ج 11 ، ص 485 )
دنبال اين باشيد که يک نفر ، صد در صد مکتبي ، اسلامي ، در خط اسلام براي رياست جمهور انتخاب کنيد .(صحيفه ي نور ، ج 15 ، ص 28 )
رأي خود را به شخصي که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامي مستضعفان و داراي بصيرت در امر دين و دنيا و منزه از گرايش به شرق و غرب و مکتب هاي انحرافي و داراي ديد سياسي است ، بدهيد . (صحيفه ي نور ، ج 15 ، ص 250 )
بايد هيچ سستي نکنيم و از اين ترس نداشته باشيم که فلان راديو يا دولت خارجي چه مي گويد راديوها (ي بيگانه ) بايد به ما فحش بدهند ، آن روزي که آمريکا از ما تعريف کند بايد عزا گرفت ، آن روز که کارتر و ريگان از ما تعريف کنند معلوم مي شود در ما اشکالي پيدا شده ، آنها بايد فحش بدهند و ما هم بايد محکم ، کارمان را انجام دهيم . (صحيفه ي نور ، ج 18 ، ص 242 )
اشخاصي که صحيحند ، اشخاصي که متدينند ، اشخاصي که ملي هستند ، اشخاصي که چپ و راستي نيستند .(صحيفه ي نور ، ج 12 ، ص 74 )
توجه داشته باشيد که رئيس جمهور و وکلاي مجلس ، از طبقه اي باشند که محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند .نه از سرمايه داران و زمين خواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخي محروميت و رنج گرسنگان و پا برهنگان را نمي دانند .( صحيفه ي نور ، ج 21 ، ص 422)
ويژگي هاي رئيس جمهور شايسته از ديدگاه مقام معظم رهبري مد ظله العالي :
بهترين کيست ؟
بهترين ، آن کسي است که درد کشور را بفهمد ، درد مردم را بداند ، با مردم يگانه و صميمي باشد ، از فساد دور باشد ، دنبال اشرافيگري خودش نباشد . (بيانات در جمع مردم استان کردستان در ميدان آزادي سنندج ، 1388/2/22 )
کساني را روي کار بياوريد که ايستادگي در مقابل زورگويان را ارزش بدانند :
کساني با رأي ملت سر کار نيايند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسليم بالا ببرند و آبروي ملت ايران را ببرند . کساني سر کار نيايند که بخواهند با تملق گويي به غرب ، به دولتهاي غربي ، به دولتهاي زورگو و مستکبر، به خيال خودشان بخواهند براي خودشان موقعيتي در سطح بين المللي دست و پا کنند . اينها براي ملت ايران ارزشي ندارد . کساني سر کار نيايند که دشمنان ملت ايران طمع بورزند که به وسيله ي آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند ، مردم را از دينشان ، از اصولشان ، از ارزشهاي انقلابي شان دور کنند . ملت بايد آگاه باشد . اگر کساني بر سر کار بيايند که در مراکز گوناگون سياسي يا اقتصادي به جاي اينکه به فکر ادامه ي راه امام و ارزشها و اصول ترسيم شده ي به وسيله ي امام باشند ،به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربي و فلان مستکبر بين المللي باشند ، براي ملت ايران مصيبت خواهد بود . اين آگاهي براي ملت لازم است .
بيانات در ديدار مردم بيجار 1388/02/28
«مردم به کسي رأي مي دهند که بدانند در مقابل آمريکا و افزون طلبي هاي دولت هاي متجاوز و پر توقع و خودکامه و کساني که مي خواهند اراده ي خود را بر ملت ايران تحميل کنند، خواهد ايستاد و نيزدر مقابل تهاجم بيگانه ، ايستادگي خواهد کرد.»(ديدار با خانواده ي سرداران شهيد تهران 1376/2/17 )
«آنچه کشور احتياج دارد ، رئيس جمهور با نشاط ، مصمم ، کاردان ، توانا ، پيگير و با حوصله است . رئيس جمهوري که قدر مردم را بداند ، با مردم صميمي باشد ، براي مردم مجاهدت کند ، براي مردم کار و تلاش کند . رئيس جمهوري که اعماق کشور و روستاهاي دور افتاده ، براي او با تهران تفاوتي نداشته باشد . حق مردم شهرهاي بزرگ و کوچک در نظر او يکسان باشد . بتواند براي رفع تبعيض و پر کردن شکاف ميان ثروتمندان و فقرا ، تلاش و کار کند .
رئيس جمهوري شجاع ، با تدبير و مؤمن به هدف هاي انقلاب و نظام باشد » ( ديدار با مردم کرمان 1384/2/11 )
«مردم بايد با چشم باز در اين صحنه ي مهم حاضر شوند و ان شاء الله خداي متعال کمک کند و دل هاي مردم را هدايت کند تا فرد با کفايت ، شجاع ، با اخلاص ، داراي روح مردمي ، شاداب و با نشاط ، مؤمن به هدف ها و ارزش هاي انقلاب ، مؤمن به مردم ،مؤمن به نيروي مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند ».(بيانات در صحن جامع رضوي 84/1/1 )
«اصلح يعني کسي که همين دردها را بداند و حس کند ، يعني کسي که براي ريشه کني فقر و فساد ، عزم جدي داشته باشد ، يعني کسي که به حال قشرهاي محروم و مستضعف ، دل بسوزاند .اصلح کسي است که هم به ترقي و پيشرفت کشور و توسعه ي اقتصادي و غير اقتصادي بينديشد ؟ ( ديدار با مردم جيرفت 1384/2/17 )
«نگاه کنيد ببينيد واقعاً چه کسي طرفدار انقلاب و طرفدار دين و طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعيض بين فقير و غني است . چه کسي کفايت و دنبال گيري و نشاط لازم را دارد . چنين کسي را پيدا کنيد ».(ديدار با دانشجويان بسيجي 1384/3/5 )
منبع:مجله قدر(ش19)